Monday, May 2, 2016

Inside Manus x Machina

Chanel Haute Couture; Autumn 2014. 


Ninguna otra noche en el año me hace soñar más que la del MET Gala: la extravaganza, la suntuosidad y la falta de límites y miedos a la hora de vestirse; las celebridades y las cámaras, la cena de $30K el cubierto - y $275K la mesa -  el performance, TODO.

Al igual que años anteriores, la exhibición en esta ocasión adopta una temática controversial – por lo menos para los que trabajamos en la industria – que pone en discusión la reconciliación entre la moda hecha a mano y la producida en masas por una máquina.

Con 170 piezas en exhibición, Manus x Machina busca crear un puente entre la tradición artesanal (manus) y la ropa asistida por maquinaria (machina) en tiempos en los que la distinción entre la alta costura y el pret-a-porter cada vez se difumina con mayor frecuencia e intensidad. La exhibición desnuda el vasto espectro del diseño y sus prácticas, cuya constante evolución dio pie en el siglo XXI cuando la Revolución Industrial trajo la invención de la máquina de coser y con ella toda una revolución en la manera en la que las mujeres se vestían, y que se extiende hasta nuestros días con una gama de técnicas que se expande de la mano de los avances tecnológicos.

Según Andrew Bolton, su curador, “Manus x Machina busca explorar la continua dicotomía en la que la mano y la máquina son consideradas herramientas discordantes en el proceso creativo del diseño, y poner sobre la mesa la enigmática relación entre haute couture y el ready to wear”.

Dentro Manus x Machina

La exhibición esta estructurada alrededor de los principios fundamentales del arte en el que se especializan las maisons certificadas para haute couture: bordados, flores artificiales, plisados, encaje, trabajo en cuero, etc. Cada una de las piezas que compone la exhibición busca expresar y explorar el actual canon de la moda y la nueva frontera tecnológica que inevitablemente ha arraigado.

Manus x Machina se toma el ala Robert Lehman del MET Museum de New York para hacer un extraordinario showcase de piezas de archivo de Christian Dior, Balenciaga, Chanel, Alexander McQueen, Iris van Herpen, Yves Saint Laurent, Hussein Chalayan, Issey Miyake y muchos más.

En la planta baja y en el primer piso se presenta una serie de casos de estudio que buscan resolver la disyuntiva mano/máquina; abriendo la exhibición nos recibe un look de novia de la colección Fall/Winter Haute Couture 2014 de Chanel hecho con un tejido scuba moldeado artesanalmente y que fue unido por máquina pero bordado a mano sobre un print barroco dibujado digitalmente, el cual tomó 700 horas en completar y es el perfecto ejemplo de moda en la era de la tecnología.

En el centro se encuentra una instalación de prototipos presentados como “vestidos en proceso”, o como Andrew mismo llamó: “monumentos a las ideas”. De esta exhibición emanan una serie de cuartos basados en las tradiciones de la alta costura (bordado, trabajo en cuero, plumas, plisados…) que a la vez serán puestos cara a cara con sus contrapartes que incorporan procesos más innovadores como: impresiones en 3D, cortes con láser, modelado a computadora, laminaciones, adhesiones y soldaduras ultrasónicas, mientras que un cuarto entero estará dedicado a los ateliers de sastrería y costura, brindando igual reflexión en la división tradicional de las casas de alta costura.

Manus x Machina estará en exhibición hasta el 14 de agosto y da un perfecto ejemplo de que dos fuerzas que una vez fueron consideradas opuestas pueden unirse y crear belleza sin igual.














Para ver el post completo clickea en "Read More". 
To read the complete post click on "Read More".










No other night makes me dream bigger than the MET Gala: the extravaganza, the sumptuousness, the lack of limits and fears when dressing; all the celebrities living up to the cameras, the $30K dinner – and $275K table – the performance, EVERYTHING.

Just like all the previous years, this year the exhibition tackles yet another controversial topic: it will explore how fashion designers are reconciling the creation of haute couture and avant-garde ready to wear.


Iris van Herpen silicon & cotton dress Autumn Haute Couture; 2013.


One-hundred and seventy pieces have been gathered to bridge the gap between these two protagonist: handmade tradition (manus) versus machine assisted garments (machina), as the distinction between haute couture and pret-á-porter gets more muddled than ever. The exhibit breaks down the vast spectrum of design practices in the 19th century with the Industrial Revolution and the invention of the sewing machine, and how it’s not quite black and white for the assumed opposition of man vs. machine.

“Manus x MAchina will explore the ongoing dichotomy in which hand and machine are presented as discordant tools in the creative process, and questions the relationship and distinction between haute couture and ready to wear,” explained its curator Andrew Bolton.

Nicolas Ghésquiere for Balenciaga; Spring 2003. 

Iris van Herpen Haute Couture; Spring 2012. 

Inside Manus x Machina

Structured around the founding couture principles of métiers or trade houses that specialise in embroidery, feathers, artificial flowers, pleating, lace and leather work, the exhibition presents curated looks that explore the current fashion canon and the new frontier that technology inevitably brings. It takes over the Robert Lehman Wing of the New York MET Museum to showcase extraordinary archival pieces from Christian Dior, Balenciaga, Chanel, Alexander McQueen, Iris van Herpen, Yves Saint Laurent, Hussein Chalayan, Issey Miyake and much more.

The museum’s first and ground level will present a series of case studies to unravel the hand/machine conundrum. To open this section is a Fall/Winter Haute Couture 2014 Chanel bridal look which peculiarly is made of hand molded synthetic scuba knit that is both machine sewn and then hand-embroidered over a digitally drawn baroque print; it took 700 hours to make this dress and serves as perfect example of fashion in an era of technology.


Left: Proenza Schouler; Autumn 2015 // Right: Iris van Herpen; Autumn 2015. 

Left: Chanel Haute Couture; 1963 // Center and Right: Chanel Haute Couture; Autumn 2015.

Maison Margiela; Spring 2015 Haute Couture.
Dior; Spring 2015 Haute Couture.

Left: Christian Dior; Spring 1947 Haute Couture // Center: Hussein Chalayan; Spring 2007 // Paco Rabanne; 1967 Haute Couture. 

At the center will be an installation of toiles and prototypes presented as garments in the making or “monuments to ideas”, as Bolton calls it. Emanating from this presentation will be a series of rooms based on the traditional métiers of haute couture we previously talked about, which will be presented alongside their counterparts that incorporate innovative processes such as 3D printing, computer modeling, bonding and laminating, laser cutting and ultrasonic welding. A room dedicated to the ateliers of tailoring and dressmaking will reflect the traditional division of a maison de couture.

Manus x Machina will be giving the perfect example that what was once thought as two clashing forces can come beautifully together for a technically unified delight until August 14th.

Left: Alexander McQueen Spring 2012 // Center & Right: Iris van Herpen Spring 2015.

Thierry Mugler; Autumn 1990

Noa Raviv 2014
Left: Prada Autumn 2016 // Center: Christopher Kane Spring 2014 

Christian Dior; Spring 1952 (left) & 1953 (right)
Left & Center: Dior Haute Couture "Venus" and "Junon" dresses; 1949 // Right: Alexander McQueen; Spring 2012

Issey Miyake; Spring 1990


Maiko Takeda 2013

Dior; Autumn 2005 Haute Couture

Iris van Herpen; Autumn 2011



Hussein Chalayan "Kaikoku" floating dress; autumn 2011.  

Left: threeASFOUR Spring 2016 // Right: threeASFOUR Spring 2014


Givenchy; Autumn 2011 Haute Couture

Prada; Autumn 2008

Alexander McQueen; Autumn 2012

Left: Givenchy Haute Couture; 1963 // Alexander McQueen Spring 2012.






photos by Betty Sze






No comments:

Post a Comment

BY MAURICIO HERRERABARRÍA