Sunday, December 13, 2015

Chanel's Cercle Privé




No todos los días un pequeño muchacho de Panamá tiene un encuentro cercano con el arte de la alta costura parisina, mucho menos si hablamos de Chanel, y no todos los días éste se da en una de tus ciudades favoritas.

Durante NYFW recibí la invitación del equipo de Chanel a su showroom en el 752 de Fifth Avenue para conocer detalle a detalle la colección Haute Couture Fall Winter 2015/16.

En caso que no recuerden, la colección fue presentada en un lujoso casino montado dentro del Grand Palais, donde algunas celebridades como Lily Collins, Julianne Moore, Kristen Stewart, Rita Ora, etc., jugaban póker y los demás juegos que hay en un casino.

Lejos de las grandes producciones que se tira Chanel, me encantó que la sencillez de la escenografía sacará a la luz lo mejor de la ropa, que en esta ocasión brilló más allá del sentido figurado –las piezas eran tan estelares que brillaban como las cuentas de banco de las personas que las van a vestir en vida real.

Según Uncle Karl, “la idea del casino surgió cuando me pidieron que encontrara la manera de incluir alta joyería en los diseños”, el resultado fue lo que yo creo una de las mejores y más sólidas colecciones chez Chanel: el gran enfoque en el buen vestir mas que en artimañas populares, que más que buenos reviews generan “likes” y “follows” en Instagram.

Siluetas austeras contra posicionadas a técnicas y materiales extravagantes; una silueta poderosamente femenina, de esas que Joan Crawford nos restregaba en la cara en los ochentas: faldas lápiz que llegaban un poquito arriba de la rodilla que armonizaban con detalles masculinos como amplios hombros enmarcados por epaulettes estructurados, y uno de mis detalles favoritos: mangas estratégicamente drapeadas para que parecieran arremangadas de una manera casual.

La colección también fue protagonizada por la utilización de técnicas 3D, ejecutadas con “plata de ley seleccionada y bordada con láser”. “La idea era de tomar el jacket más icónico del siglo veinte y re-interpretarlo en el siglo actual”, dijo Karl.


Vista desde la perspectiva que pueden apreciar en las fotos, todo cobra vida de una manera especial, el savoir-faire de la casa Chanel es impresionante, la re-invención siempre se lleva el premio mayor; y mientras que en una de las máquinas tragamonedas decía “Golden Beauty” creo que esta colección es más una belleza que vale oro.  















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 It’s not everyday when a Little buddy from Panama has a close encounter with Parisian haute couture, even less if it involves one of the biggest luxury brands in le monde: Chanel.


During my NYFW days, the Chanel PR invited me to their 752 5th Avenue showroom to experience the Haute Couture AW 2015/16 collection, detail by detail (if you can’t recall it, it was the collection that was held at an exclusive casino inside the Grand Palais).

Away from the extravagant scenarios the house is known for, the Cercle Privé was a collection that shone brighter than most of all the previous ones, and technique-wise, it also shone brighter than the bank accounts of those who will wear it in real life.

According to Uncle Karl, “the casino idea came to me when Chanel asked me to find a way to integrate the jewelry into the show”, the result was solid and strong, giving us one of the most mature haute couture collections in recent years. Almost sans styling, the focus was once again on elegant dressing rather than jokey pop culture that only generates followers and likes.

It also gave us new takes on fashion classics: austere silhouettes that danced along flabbergasting materials and techniques, silhouettes that were rubbed on our faces by the one and only Joan Crawford: pencil skirts cut just above the knee that teamed with multitude of masculine details: scoop necks, wide shoulders with buttoned tabs and my favorite, turned up cuffs draped like a rolled sleeve, new proportions on men’s coats.

For evening asymmetric linings were swathed in lace, faille, silk raffia, tulle and organza, duchess satin, taffeta and chiffon, all richly adorned with countless applications of feathers, sequined and beaded embroideries. Corkscrew nun pleats, cascades of ruffles in frayed silk tulle, new chic evening pant looks and tromp l’oeil quilted, seamless jackets.

Another highlight was as always the re-invention of “the jacket”, which this time was done by the application of 3D suiting donning a new depth to the classic, “the idea was to take the most iconic jacket from the XX century and turning it into a XXI version”, said Karl.

Seen from such an intimate perspective –which you can also appreciate in the pictures- the collections comes to life in such a vivid and beautiful way, making us witnesses of the incredible savoir-faire chez Chanel. One of the things I most remember from the show were the slot machines, some of them saying “Golden Beauty”, but I think this time it goes the other way, ‘cause this experience was a beauty that was worth gold.









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BY MAURICIO HERRERABARRÍA